Noční Prahou se potuluje střelec a kosí billboardy

px

V Praze si jich může všimnout každý, kdo má trochu štěstí a otevřené oči. Výhodu mají řidiči, protože většina je jich kolem silnic. Bigboardy umístěné někdy i ve dvacetimetrové výšce 'pokropené' dávkami paintballových projektilů.

Už několik měsíců se noční Prahou potuluje střelec, který vyhledává tyhle dočasně uprázdněné poutače. Jejich bílá plocha do tmy svítí jako našepsované plátno, ale při tom nepřestává být platformou pro další oblbování lidí ve jménu zbytnělé komerce. To je hned dvojnásobná výzva.

Epos je na naší streetartové scéně jedním z těch, kdo v poslední době udává tón. Pozornost k sobě přitáhl od loňska probíhajícím projektem Fukaria Monuments. Několikametrové objekty, nafukované vzduchem proudícím z větráků metra, sklidily úspěch i v rámci NAMES, na prvním velkém mezinárodním streetartovém a graffiti festivalu v Praze.

Zatím už stačil společně s writerem Genoem realizovat projekt Ůtočiště, při kterém zrecykloval vysloužilý výstavní objekt do provizorní obytné buňky. Tu „stylově" zařídil věcmi vyhozenými na ulici a nenápadný zateplený kvádr s interiérem jako vystřiženým z 80. let bez zbytečného papírování instaloval pod mostem u jedné z pražských výpadovek. Pár starších lidí bez domova v šedém „doupěti" s tichou tolerancí městské policie úspěšně přežil zimu.

Tentokrát Epos zvolil agresivnější přístup, asi ne náhodou. Přestože většinou zpočátku pracuje intuitivně, jeho řešení postupně dostávají význam programového činu. Obvykle nejsou nijak složitá, ale jsou výjimečná.

Právě koncept je tím, co dává jeho projektům sílu, obsah a tím i závažnost, ze které plyne přesvědčivost. Nejdůležitější je sama podstata jeho akce vyjádřená několika základními komponenty; těmi jsou obecný stav, prostředek, cíl a způsob provedení.

Reklama na člověka doráží za všech stran, je nemožné se jí vyhnout, a chce se zdát, že se s tím prakticky nedá nic dělat. Epos svou akcí celkem přímočaře demonstruje názor vyjádřený rčením Nejlepší obrana je útok.

Jeho atak není sice zaměřen proti vizuálu konkrétní reklamy, jenže je jasné, že bílá barva billboardu rozhodně nepředstavuje bílou vlajku reklamního průmyslu.

Eposovým terčem se proto nestala určitá reklamní kampaň, ale jeden z nástrojů pro konzumní manipulaci. Prostředkem je paintballová puška. Samo její využití jako nástroje pro malování není ničím převratným, ostatně objevuje se už v jejím názvu; určující je ale to, že Epos vychází z podstaty té zbraně jako předmětu pro - tady symbolický - boj. Využívá ji v otevřeném terénu, má s ní fyzický kontakt a především s ní opravdu útočí. Výsledky jeho nočních guerillových výpadů jsou na první pohled zřejmé.

Přítomný je ovšem i druhý pohled. Uprázdněný bigboard neztratí svůj účel, jen dočasně ztratí svůj obsah. Stane se z něj čisté urban-plátno, bělostná plocha v architektonickém měřítku instalovaná v rámci městské krajiny. K té přistupuje Epos jako „malíř". Z uměleckého hlediska se pak jeho akce jeví jako specifický streetový druh „pointilistického action paintingu", jehož výsledkem je obraz.

Ať dá člověk přednost jedné nebo druhé variantě, v obou případech to pro Epose znamená zásah.

Zdroj: Radek Wohlmuth | Aktuálně.cz

Urban Shoot Painting

Urban Shoot Painting | foto © Epos 257

  • 257_Bill_01
    257_Bill_01
  • 257_Bill_02
    257_Bill_02
  • 257_Bill_03
    257_Bill_03
  • 257_Bill_04
    257_Bill_04
  • 257_Bill_05
    257_Bill_05
  • 257_Bill_06
    257_Bill_06
  • 257_Bill_07
    257_Bill_07
  • 257_Bill_08
    257_Bill_08
  • 257_Bill_09
    257_Bill_09
  • 257_Bill_10
    257_Bill_10
  • 257_Bill_11
    257_Bill_11
  • 257_Bill_12
    257_Bill_12
  • 257_Bill_13
    257_Bill_13
  • 257_Bill_14
    257_Bill_14
  • 257_Bill_15
    257_Bill_15

Komentáře

Nápad

Toto využití paintbalovky mě také napadlo...ovšem ne na billboardy

hehe dobrej napad!

hehe dobrej napad!

257 b :-) krááása

257 b :-) krááása

kravina

sorry ale me to příde jako uplná kravina... bez napadu,bez akce...jen plejtvání barvy.. nechapu, jak to muze epos delat.. myslel sem, že má na víc.. no nic - tohle je ale fakt nuda..- to zvládne každej..

udelat to zvladne kazdej,

udelat to zvladne kazdej, ale ne kazdej to zvladne vymyslet...:)

paint ball

no nic úchvatnýho.. jinak nápad dobrej!

Thumbs up...

...za realizaci toho k čemu jsem se ještě nedostal.

tvrdost epos je borec

tvrdost epos je borec

Palba

Tak to je Palba!!!!Zajímavý nápad,jen tam nejde udělat nic konkrétního,nápis,nebo obraz,jde jen o to zmastit billboard kuličkama,čím víc barev tím větší abstrakt....Ale jako myšlenka je šílená!....

super, cumim!

super, cumim!

napad skvelej

napad skvelej

newi co s penezma)

newi co s penezma)

doufam ze bude pokracovat

doufam ze bude pokracovat

pekne video)

pekne video)

ok je to

..

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Povolené HTML tagy: <a> <em> <strong>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Více informací o možnostech formátování

Akce

GRAFFITI ROCK JAM #13

2.5.2020 (11:00)
legální stěna PBS, Třebíč

13. Graffiti Rock Jam na legální stěně PBS v Třebíči.
Zajištěn pitný režim i občerstvení, stejně jako mobilní Pantograff art store stánek s prodejem barev, latexů atd.
Afterparty klub B, Rap, DJs…

začátek: 11.00
vstup: zdarma
info: www.facebook.com/events/469390010444166